Saturday, April 27, 2013

Townsville




“Apasal gelak?” Chen angkat muka dari kertas A4 bertimbun atas meja.

I’m laughing at my past. Belajar dari Umar al-Khattab.” Pandangan teralih ke arah Chen. Gelak yang berbaki dihabiskan. Tetiba je gelak, sape tak naik hairan?

“Apa yang lawak?” Kening pula yang diangkat.

“Aku punya past la. Lawak.” Wajah ditampal dengan senyum, baki dari sisa senyum.

“Berapa jahil kau dulu-dulu?”

Seriously you don’t wanna know.”

As bad as Mojo Jojo?

Worse.”

“Kau pernah bom satu Townsville ke?” Chen buat riak terkejut.

Kid pecah tawa lagi. “Yeah. Gotham City pun sekali. Believe me, I’m in the naughty list. I’ve been into hell and heaven in this worldly life.”

And, which one is better?”

Of course la heaven.” Soalan bonus.

“Apa sebab kau nak masuk hell?”

“Sebab aku rebel.”

“Dan sebab kau rebel?”

I’ve been given a list of Do’s and Don’ts masa kecik-kecik dulu-dulu. And whenever I commit the don’ts, aku dijanjikan hukuman. Mana tak rebel bila dah besar.”

Means?” Chen buat muka berkerut. Tak faham. Orang seni ni memang la susah nak faham.

Take it this way. Dulu kecik-kecik, aku dah diajar, minum arak tu haram. Solat tu wajib. Aku buat benda haram dan tinggalkan benda wajib, aku kena hukum neraka. Aku tinggalkan benda haram dan buat benda wajib, aku dapat masuk syurga.”

So??”

So, I grew up and rebel. Mana tak nya, dah namanya aku takut Allah sebab His Hellfire. Aku dah diprogram untuk takut dan patuh pada Allah, macam tyrannical dictator. So, aku rebel.”

Chen lagi pening. “So, you’re saying you’re not afraid of Him?” Lagi berkerut dahi Chen.

“Didikan yang aku terima salah. Definisi takut yang aku terima kecik-kecik tu led me to become rebellious.” Bersungguh Kid menerangkan. “Definisi takut tu salah. Fear is born out of love. Itu yang sepatutnya. I love Allah, so my fear towards Him is born.”

Chen diam, memberi ruang Kid berbicara.

Okay, bring to mind someone you love. Contohnya, your Mak. What if she says, she’s gonna hate you, forget you if you disobey her words. Kau takut kau hilang her love kalau kau diobey her. Dan itu definisi takut yang sebenarnya. Takwa. Mak kau tak perlu pun nak cakap, I’ll beat you up if you did this, or that.

Chen senyum. “You and your ustaz in you.” Kertas Circuit Analysis tu memang dah tak tersentuh. Khusyuk dek khutbah depan mata.

Everyone’s an ustaz la. Dan sebab definisi takut aku yang salah tu yang dah bawak aku ke hujung dunia sebenarnya. Nasib baik jumpa jalan balik. Tapi, bukanlah sistem didikan yang macam tu yang jadi the thing to shoulder the blame. And bukan tenaga pengajar yang dah ikut syllabus tu jugak yang jadi the one to shoulder the blame. Aku tak pernah salahkan diorang.”

Chen angguk. Dia pun, kalau ikutkan bukan sebab didikan syllabus skema seluruh dunia pakai tu, takkan mungkin nak cari Tuhan.

I'm the one to shoulder the blame, sebab in the end, semua benda berbalik kepada diri sendiri. We have nobody but ourselves, right?”

And Him.”

Senyum.

[Townsville]
Him.
The one and only Lord, whose mercy is far beyond His anger.
In fact, Allah’s anger pun sebenarnya ciput sangat kalau nak lawan dengan kita punya anger.
Sikit-sikit nak merungut.
Padahal, kita hamba.

  

3 comments:

Annajaat said...

seriously gelak ingatkan past times?
erk~

Anonymous said...

rebel...
yup, it's for the past!

Anonymous said...

why townsville? study here before? spend a weekend in townsville, ally creek yg sejuk, the strand yg cantek subhanaAllah.

past is indeed a teacher for us.

Gadgets By Spice Up Your Blog